Förbud av mobiltelefoner i skolan?

Kollade på nyheterna nyss (mer vuxenpoäng till mig!)
Där pratade man om olika skolor som tillät att mobilen var med på lektionerna, dock på ljudlös och om en annan skola där eleverna låste in mobilen i början på skolan och tog ut den efter sista lektionen.
Jag undrar hur lärarna/rektorn tänker på den skolan där man inte alls får ha mobiler.. Hur många elever följer faktiskt den regeln?
jag minns när det var nytt med mobiler och alla lärare sa att man skulle stänga av mobilen under lektionerna. Hur många var det då som stängde av?
Inte gjorde jag det i alla fall.
Den skolan (på nyheterna) som tillät mobiler - på ljudlös - hade helt rätt med att "vi vill förbereda våra elever till högre studier eller arbete och där är mobiltelefonen ett vanligt arbetsredskap".
Varför skulle man inte få ha mobilen med sig?
Jag förstår att det ska finnas en regel på att telefonen ska vara inställd på ljudlös, för det är ju störande när det mitt i en föreläsning plingar till någonstans längst bak i klassrummet.
Om telefonen ligger i fickan stör den inte dom andra eleverna.. och man har inte telefonen liggandes på bordet, vanligtvis, eftersom lärarna faktiskt får ta ifrån eleven telefonen om det stör.

Aja, jag stör mig jättemycket på att dom ens tänker på att förbjuda telefoner..
och jag anser att så länge man inte stör de andra eleverna så är det väl självklart att man ska få ha telefonen med sig.
sen om man sitter och smsar under hela lektionen och missar allt viktigt så är det ens eget problem..

Det här var sista bloggningen för idag, vi hörs imorgon!

Kommentarer

Vad vill du ha sagt?
- Det är aldrig tillåtet att använda objekt från min blogg
- blogg-reklam avböjes, skriv en hälsning om du vill att jag ska besöka dig.
- reklam om andra sidor avböjes.
- jag gör bloggdesigner gratis!

RSS 2.0