Chondromalacia patellae

Jag har (tror jag) hittat mitt knäproblem på google.
Det blev en faktakväll av det här, haha.
Doktorn sa till mig att det var obehandlingsbart, att det kunde bli bättre av träning men försvinner aldrig helt.
Vad jag kan läsa på de här sidorna så står det ingenting om att det kommer tillbaka, dock står det att det endast är träning som går att fixa skiten. Men hur jävla lätt är det då, när man får ont såfort man börjar träna? :(



Definition:
Ojämt brosk på knäskålens inre, bakre yta.

Orsak(-er):
Oftast okänd. Vid undersökning i leden med hjälp av ett kikarinstrument ses uppluckring och färgförändring i knäskålens ledbrosk, dock oklart samband till besvären.
Symtom:
Smärtor i främre delen av knäleden, framförallt efter anträngning som t ex vid nigsittande, gång nerför trappor men även efter stilolasittande. Drabbar främst yngre tonårsflickor.

Status:

Emellanåt "knastringar" i leden vid belastning. Smärta när knäskålen trycks mot lårbenet vid lätt böjt knä (eventuellt under rörelse). Lätt ökad vätskemängd i knäleden kan förekomma efter ansträngning.



Jag ryser när jag ser bilden där nere, förstår ni hur jävla messed up mina knän är? jag .. nää.. ush, det va inte meningen att det var ett tycka synd om inlägg egentligen men nu tycker jag fan synd om mig själv.
"Smärta när knäskålen trycks mot lårbenet", det var en av "undersökningarna" doktorn gjorde på mig innan röntgen. jag avskyr känslan av det och jag känner det just nu..... USH......




Kommentarer
Postat av: Madelene Nattfrost

Det går att få bort! Man kan "träna bort" brosket. Men då är det träning med belastning som gäller, tex skivstångspass/pump. Det gör ont, men för att få bort skiten så... jag har exakt samma problem, och läkare har bara viftat bort det. Men idag har en naprapat undersökt mig och han har själv haft samma problem. Ge inte upp! Det kommer bli värre innan det blir bättre, men det KAN bli bra!

2010-02-23 @ 19:05:19
URL: http://www.nattfrost.se

Vad vill du ha sagt?
- Det är aldrig tillåtet att använda objekt från min blogg
- blogg-reklam avböjes, skriv en hälsning om du vill att jag ska besöka dig.
- reklam om andra sidor avböjes.
- jag gör bloggdesigner gratis!

RSS 2.0